Słownik pojęć internetowych

Podczas rozmów z klientami często posługujemy się pojęciami, które nie dla każdego są oczywiste. Prezentujemy krótki słowniczek pojęć związanych ze stronami internetowymi.

OPTYMALIZACJA jest to dostosowanie strony internetowej do jak najlepszego wyświetlania. Optymalizację przeprowadza się w zakresie kodu, treści oraz grafiki.
Kod optymalizujemy pod kątem prędkości wyświetlania strony, pod kątem zgodności z obowiązującymi standardami tworzenia stron oraz pod katem wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe.
Treść jest optymalizowana pod kątem użyteczności - dobierany jest odpowiedni układ tekstu oraz narzędzia pomocnicze, pod kątem przeglądarek (zaznaczenie słów kluczowych, ustalenie hierarchii nagłówków) oraz pod katem przystępności dla użytkownika.
Grafiki optymalizuje się głównie pod kątem wagi plików (obrazów i zdjęć a także elementów graficznych strony) oraz pod kątem kompresji plików na potrzeby sieci internetowej.

POZYCJONOWANIE STRONY INTERNETOWEJ – ang. SEO (Search Engine Optimization), proces mający na celu uzyskanie czołowych pozycji w wynikach wyszukiwania dla wybranych słów kluczowych. Ogólnie rzecz ujmując, pozycjonowanie polega na zwiększaniu popularności strony poprzez zdobywanie wartościowych linków kierujących do tejże strony. 

DOMENA jest adresem-nazwą służącym do określania urządzeń w Internecie. Przykładowo adresem domenowym jest www.strony-parafialne.pl.
Adres przekazuje następujące informacje:
.pl - domena krajowa właściwa Polsce,
.strony-parafialne - właściwa nazwa domeny, tutaj identyfikująca naszą firmę,
www. - nazwa wskazująca na to, że dany adres umieszczony jest na serwerze stron internetowych.
Poza domenami poszczególnych krajów (tzw. domeny krajowe) mamy również domeny funkcyjne:
com - dla podmiotów komercyjnych,
org - dla organizacji niekomercyjnych,
net - w założeniu przeznaczona dla firm świadczących usługi dostępu do sieci,
edu - związane z edukacją i szkolnictwem,
gov - dla instytucji rządowych i administracyjnych,
mil - wojskowe,
int - międzynarodowe.
Są też mniej popularne: biz, name, info, pro i inne.

SERWER - potocznie jest to komputer udostępniający zasoby innym komputerom podłączonym do sieci (np. Internetu lub sieci lokalnej). Zasobami mogą być między innymi:
strony internetowe - serwer WWW,
poczty e-mail - serwer pocztowy,
pliki (zasoby dyskowe) - serwer plików,
dostęp do sprzętu (np. drukarki) - serwer wydruku,
bazy danych - serwer baz danych,
strumień audio (np. audycje rozgłośni internetowych) - serwer strumieniowy.
Właściwie określenie "serwer" odpowiada aplikacji zainstalowanej na komputerze przeznaczonym do udostępniania wybranych zasobów, która realizuje jedną lub wiele spośród wymienionych wyżej funkcji.

HOSTING to usługa polegająca na udostępnieniu zasobów serwera. Najczęściej określenie to używane jest w odniesieniu do "hostingu stron internetowych". W tym przypadku na zestaw udostępnianych zasobów składają się najczęściej:
powierzchnia dyskowa,
transfer (ilość przesłanych do oraz z Internetu danych),
dostęp do usług: WWW, poczty elektronicznej (e-mail), FTP oraz baz danych (np. MySQL),
dostęp do interpretera języka PHP (i innych technologii).

CMS jest aplikacją on-line, pozwalającą na łatwe administrowanie (dodawanie, aktualizowanie, usuwanie) struktury oraz treści strony internetowej. Zarządzanie poszczególnymi elementami strony odbywa się przy pomocy przeznaczonych do tego celu modułów.
Istnieje przynajmniej kilka typów i odmian systemów CMS. Różnią się one filozofią obsługi, elastycznością (możliwościami potencjalnej rozbudowy lub zmiany/dostosowania) i możliwościami.
Darmowe systemy CMS, takie jak Wordpress, Drupal, Joomla i inne, wyróżniają się powszechną dostępnością. 
Komercyjne systemy CMS, rozwijane przez konkretne firmy, różnią się między sobą pod względem jakości. Komercyjne systemy CMS na ogół umożliwiają bardzo precyzyjne dopasowanie do indywidualnych wymagań danego projektu, przez co mogą znacznie lepiej spełniać swoje zadanie, będąc przy tym znacznie bardziej wydajne i prostsze w obsłudze. Dodatkowo CMS komercyjny w większości przypadków oferowany jest wraz ze wsparciem technicznym zapewnianym przez producenta.

RESPONSYWNA STRONA INTERNETOWA - strona dostosowująca się do rozdzielczości urządzenia, na jakim jest oglądana (dosłownie wrażliwa na jego rozdzielczość). Technika tworzenia stron responsywnych polega na tworzeniu paru wersji strony dostosowanej do różnych rozdzielczości. Podczas wczytywania strony lub zmiany jej rozdzielczości strona responsywna sprawdza aktualną rozdzielczość i dostosowuje się do niej. 

PLIK COOKIE - „ciasteczko" to niewielki plik tekstowy zapisywany przez przeglądarkę na dysku komputera użytkownika w chwili wejścia na stronę korzystającą z cookies. Celem użycia ciasteczek może być np. późniejsza identyfikacja użytkownika (przy kolejnych wizytach).

PROTOKÓŁ SSL (Secure Socket Layer) oraz jego rozwinięcie TLS (Transport Layer Security) zapewniają poufność danych przesyłanych między komputerem użytkownika a serwerem. Mogą również służyć do uwierzytelniania (weryfikacji autentyczności) serwera lub np. wiadomości e-mail.
Za pomocą SSL/TLS możliwe jest zabezpieczenie połączenia z serwerem WWW (HTTP, wówczas nazywanej HTTPS), serwerem FTP (SFTP), serwerem pocztowym czy serwerem baz danych.
Bezpieczeństwo transmisji z użyciem tego protokołu zapewnia tzw. certyfikat SSL.

Na podstawie:
http://slownik.intensys.pl/
pl.wikipedia.org